Jaroszlav és Karolina Kordys egy lengyel pár, akiket nemrég egy cseh bíróság 8 év börtönbüntetésre ítélt, amiért ayahuasca szeánszokat tartottak éveken keresztül. A köztársaság elnök azonban bejelentette, hogy kegyelmet gyakorol az ügyben. Ebből az alkalomból interjúvoltuk meg Karolinát.
Drogriporter: Hogy érzed magad most, hogy a köztársasági elnök bejelentette, hogy megkegyelmez nektek?
Karolina Kordys: Nagyon boldog és hálás vagyok. Először el sem akartam hinni, azt gondoltam, hogy ez egy vicc. Szavakba sem tudom önteni a csodálatos érzést, hogy ez a rémálom végetért, és újra szabad lehetek. Ez egy csoda, amiért imádkoztam.
Beszélj egy kicsit magatokról, honnan jöttetek, és hogyan váltatok ayahuasca gyógyítókká Csehországban? Milyen képzést kaptatok?
Mindketten lengyelek vagyunk. Én pszichológiát tanultam és zenét. Jarek menedzserként dolgozott pénzügyi területen. És nem volt elégedett azzal az egyébként jólétben töltött élettel, amit élt.
Mindketten kerestük az életünk értelmét.Az első ayahuasca szertartás teljesen megváltoztatta Jarek gondolkodását, és olyan dolgokra lett figyelmes, amelyeket korábban észre sem vett. Elkezdett gondolkodni a prioritásokon. Úgy döntött, otthagyja a munkáját, és Peruba utazott, ahol helyi sámánoktól tanulta a növényi gyógyítást. Don Enrique Lopez volt a tanítója Iquitosban, mélyen a perui őserdőben, és Don Jose Campos Pucallpából. Minden évben elutaztunk az Amazonashoz, hogy különleges "diétát" gyakoroljunk a gyógyító növényekkel, amelyeket "mesternövényeknek" is neveznek. Ezek olyan növények, amelyek mind a test, mind az elme számára gyógyító hatásokkal rendelkeznek.
A sámánok szerint ezek a növények tanítómesterek.A dieta nagyon kimerítő, ami akár egy héttől több hónapig is tarthat. Ez egy szent időszak, amit csak a növényeknek és az ő bölcsességüknek szentelünk. Számos törzset meglátogattunk, ahol inspirációt gyűjtöttünk a munkánkhoz és a zenénkhez is.
Jaroslaw elhatározta, hogy más embereknek is segíteni szeretne, hogy megtalálják a belső békéjüket. Különféle más szertartásokat is kipróbált (kakaó, kambo, ayahuasca, rapé, izzasztókunyhó, relaxációs koncert, meditáció). Egy közös barátunkon keresztül ismertem meg, és szép lassan megismerkedtem azzal a világgal, amiben ő élt. Nagyon megtetszett, és osztottam a küldetéstudatát azzal kapcsolatban, hogy segítsen más embereken - hiszen manapság mindenkinek szüksége van segítségre.
Azért választottuk Csehországot a letelepedésre, mivel itt enyhébbek a drogtörvények.
Azt terveztük, hogy létrehozunk egy meditációs központot, egy gyönyörű gyógyító teret az emberek számára, ahol hagyományos gyógyító módszereket ismerhetnek meg, és újrakapcsolódhatnak a természethez. Szerettünk volna állatokat tartani: egy kis szamarat, lovat, csirkéket és más állatokat. Az egyik álmom az volt, hogy állatokkal végezzünk terápiát sérült gyermekek számára. Szerettünk volna meditációs termeket is kialakítani Vipassana elvonulások számára. Ahol akár 10 napot is eltölthetsz net és mobil nélkül, csak meditációval. Szerettünk volna önellátóak lenni, ökogazdálkodással foglalkozni. És mindezek a tervek ahhoz kapcsolódtak, hogy szerettünk volna másoknak segíteni. Egy zenekart is létrehoztunk Cura Sana néven, és zenéltünk az elvonulásokon.
El tudnád magyarázni a laikusok számára, hogyan néz ki egy ayahuasca szertartás, és mi a gyógyító szerepe benne, miként segíti az embereket?
Az ayahuasca szertartás általában este kezdődik és mintegy 6 órán keresztül tart. A gyülekező egy olyan helyen történik, amelyet előkészítettünk, és ahol mindenki biztonságban érzi magát. Először elmondjuk a résztvevőknek mindazt, amit a szertartásról tudniuk kell. Körbe ülünk, megosztjuk egymással, hogy ki miért szeretne részt venni a szertartáson, együtt meditálunk. Aztán megisszuk a gyógyszert.
A zene fontos részét képezi a szertartásnak: egy eszköz, amelyet különféle célok érdekében használunk.Különleges sámáni dalokat, icaro-kat éneklünk, amelyek az energiát közvetítik és navigálnak. Hangszereink közé tartoznak furulyák, dobok, tibeti zengőtál, gongok, csörgők, gitár, charango (kis gitárra emlékeztető húros, pengetős hangszer, elsősorban Dél-Amerika andoki vidékein használt népi zeneszerszám - a szerk.), kelta hárfa és még sok más. Mindezek nagy hatást gyakorolnak a résztvevők érzéseire.
Az ayahuasca elfogyasztása többnyire hasmenéssel és hányással jár, ez a test tisztulásának a része, de a mentális szinten is működik - megtisztítja az elmét és az érzelmeket, nagyobb tudatosságot teremt. Mindez segíti feldolgozni mélyen a tudattalanba eltemetett traumákat.
A sámán/vezető szerepe, hogy segítsen navigálni az egész folyamat közben. Nagy óvatosságra, türelemre és nyitott szívre van szükség.Minden szertatás után tartunk egy csoportos ülést, ahol megosztjuk az élményeinket és próbáljuk közösen megtalálni a jelentésüket. A szertartás közben a segítők gondoskodnak mindenkiről, nem csak fizikai, de szellemi értelemben is. A segítő akár a legsötétebb helyre is elkíséri a résztvevőt, ha szükséges. Ezek a tapasztalatok nagyob megértést hozhatnak, tisztánlátást, bölcsességet, és integrálni kell őket az ember életébe. Az igazán tökéletes az, ha valaki pszichoterápiára is jár egyben, és a szertartás segít neki, hogy a terapeutával feldolgozza azt, ami előjön.
Mit gondolsz, az ayahuasca csak hagyományos, szertartásos kontextusban használható, vagy pedig enélkül is egy modern gyógyszerré válhat?
Szerintem az ayahuasca óriási potenciállal rendelkezik a gyógyításban. És szerintem mindkét útnak van létjogosultsága. A sámáni kontextus nagyon hatékonyan képes megmutatni a növényi tanítók mély jelentését és bölcsességét a spirituális szinten. De minden változik és fejlődik. Új módszerek keletkeznek, ezek új lehetőségeket nyitnak meg.
Fontos látni, hogy az európaiak és az őslakos népek gondolkodása közötti különbségek minden szinten nagyon jelentősek és látványosak. De úgy látom, hogy az ayahuasca megpróbál utat találni mindenféle elméhez és emberhez.És ez most is megtörténik. Európában, de máshol is, egyesek elkezdtek teljesen új módszerekkel dolgozni, ellenőrzött környezetben, pszichoterápiás felügyelettel, ami szerintem jó. Én például a dzsungelben úgy találtam, hogy a tipikus sámáni stílusú szertartások nem találkoztak a saját igényeimmel.
És ma már tudom, hogy pontosan mi a jó nekem, mire van szükségem, különösen egy ilyen mély pszichedelikus élmény esetében. És vannak bizonyos feltételek, amelyek nélkül nem tudok teljesen megnyílni az élmény számára. És úgy hiszem, nagyon sok ember van még rajtam kívül, akik nem képesek felfedezni a tudatállapotaik mélyebb rétegeit az őslakos curandero-kkal. Nekem például hiányzott egy képzett pszichoterapeuta.
Az én elmém más frekvencián működik, mint azoké, akik az őserdőben nőttek fel. Ezért aztán úgy látom, hogy nagyon is fontos az ayahuasaca használatát alakítani a szükségletekhez, gondolkodáshoz és környezethez.Számomra fontos, hogy az élmény minden részletét megértsem, és ez nem történt meg, amikor őslakos sámánnal dolgoztam. Véleményem szerint az ayahuasca a sámáni kontextus nélkül is modern gyógyszerré válhat. Az európaiaknak a sámáni hagyomány nem ugyanazt jelenti.
Az ayahuasca pont azt adja az egyénnek, amire szüksége van a gyógyuláshoz és megértéshez, persze csak akkor, ha tisztelettel és felelősséggel használják. Ha nem pénzhajhászásra használják, hanem a változás, a gyógyulás, a nagyobb tudatosság elősegítésének mély elkötelezettségével.
Mégis, sokan úgy gondolják, hogy az ayahuascát csak az Amazonas régióban lehet hitelesen használni, helyi curanderokkal. És Európába importálni rossz ötlet. Mit gondolsz erről?
Nem értek vele egyet. Egy csomó csalást, tiszteletlenséget, abúzust tapasztaltam az ayahuascával kapcsolatban az Amazonas vidékén is. Egy csomó helyi gyakorlatilag üzleti érdekből használja, kizárólag a pénzért. És eközben láttam, hogy Európában sokan önfeláldozóan, tisztelettel, mély alázattal és az Amazonas kultúrájának elismerésével használják. És persze amikor az Amazonas vidékén utaztunk, egy csomó emberrel találkoztunk, akiknek gőze sem volt arról, mi is az ayahuasca. Az volt az érzésem, hogy sokan közülük félnek tőle és egyáltalán nem tartanak igényt a spirituális fejlődésre.
Ezért jutottam arra a következtésre, hogy az ayahusca maga is azt szeretné, hogy olyan területekre és emberekhez is eljusson, ahol és akiknek szüksége van rá. Sok európainak nincs ideje és pénze, hogy az Amazonaszhoz utazzon és ott vegyen részt szertartásokon - és vannak, akik egészségügyi okokból sem tudják ezt megtenni, és pont nekik lenne rá a leginkább szükségük. Szerintem a világ minden részén meg kellene engedni, hogy használják, amennyiben tisztelettel és bölcsességgel teszik ezt.
Hogyan találtátok meg azokat, akiknek a segítségetekre volt szüksége? Milyen emberek jöttek és milyen típusú problémákkal?
Jaroslaw egy többnyelvű weboldalt hozott létre, ahol az emberek jelentkezhettek. És voltak, akiknek mások ajánlottak minket. A résztvevők különféle problémákkal küzdöttek: depresszióval, függőséggel, allergiákkal, migrénnel, poszt-traumatikus stressz szindrómával, Crohn-betegséggel, rákkal, kényszerbetegséggel, szülés utáni depresszióval stb. És voltak olyanok is, akik egészségesek voltak, de egyszerűen nem voltak boldogok és elégedettek az életükkel. Jobban meg akarták ismerni magukat és a világot. Sokan hosszú évekig pszichoterápiára jártak korábban, és pszichiátriai gyógyszereket is szedtek, de ezek nem javítottak sokat az állapotukon.
A szertartások előtt mindig alaposan kikérdeztük a jelentkezőket a szándékaikról, és ha valaki csak egyszerűen "be akart tépni", azt határozottan elutasítottuk.
Hogyan kapott el benneteket a rendőrség? Valaki feldobott? És hogyan bántak veletek a rendőrök?
A vámosok három ayahuasca csomagunkat is lekapcsolták a határon. Ez volt az a pont, ahol minden megváltozott. Tíz hónapig rendőrségi megfigyelés alatt álltunk. Egy októberi napon reggel 6 órakor, mikor még aludtunk, ránk törték az ajtót a rendőrkommandósok. Először teljes sokkot kaptunk, azt hittük, hogy betörők törtek ránk.
És úgy kezeltek minket, mint az utolsó bűnözőket. Hátrabilincselték a kezünket és nem engedték, hogy akár egy szót is váltsunk egymással. Egy hosszas házkutatás után bevittek minket a rendőrségre, ahol én 5 hónapot, Jarek pedig 2 évet töltöttünk előzetes letartóztatásban.
Van bármilyen üzeneted azok számára, akik fontolgatják, hogy kipróbálják az ayahuascát?
Igen, mindenképpen olyan helyet és gyógyítót keressenek, aki jó ajánlásokkal rendelkezik, és tényleg az embereknek akar segíteni. Fontos, hogy a szertartás előtt az egészségi állapotot is felmérjék (betegségek, gyógyszerek). És az is fontos, hogy mikorra tűzzük ki a szertartást, hiszen nagyon komoly felkészülést igényel. Mind a fizikai szinten (speciális étrend), mind mentálisan (meditáció, relaxáció) és mind spirituálisan (miért akarom csinálni, mit akarok megváltoztatni, megérteni.)
Az interjút készítette: Sárosi Péter
Az Ayahuascával kapcsolatban egy ismeretterjesztő rendezvényt tartunk a Drogriporter Szabadegyetemen december 3-án, szombaton este a Magnet Közösségi Házban. További információk lejjebb a Facebook eseményen!
Kérünk, támogasd a Drogriporter ismeretterjesztő tevékenységét!