Vajon miért jár olyan gyakran együtt a magány a függőséggel?
Takotsubo
szindróma. Hallottál már erről? Úgy is hívják, hogy a "meghasadt szív
szindróma". 1990-ben írták le először Japánban. A lényege, hogy az
extrém stresszt, például a szeretett személy hirtelen elvesztését átélő
emberek szívizmai meggyengülnek, ami halálhoz is vezethet. Az orvosok
leírták, hogy ezekben az esetekben az áldozat szívkamrája torz alakot
vesz fel: minden látható fizikai behatás nélkül a szó szoros értelmében
"összetörik" a szíve.
Az embernek nem csak élelemre, vízre és hajlékra van szüksége a túléléshez. De emberi társaságra is.Az
ember szociális állat. Az evolúciónk során úgy fejlődtünk, hogy
csoportosan nézzünk szembe a külvilág fenyegetéseivel - és ha egyedül
maradunk, arra a szervezetünk úgy reagál, hogy telepumpál minket
stresszhormonokal és hiperéberré válunk. Ha belegondolunk, az ősi
időkben, a vadonban ez rövid távon életmentő lehetett, de manapság,
hosszú távon ez kimondottan ártalmas.
Nagyon rosszul reagálunk
arra, ha elszakítanak bennünket a társainktól, a csoportunktól.
Rettenetesen szenvedünk az izolációtól, a magánytól.
Neurológiai
kísérletek igazolták: az elszigeteltség, az elhagyatottság élménye
ugyanazon agyterületeket, idegsejteket aktiválja, amelyek a fizikai
fájdalomért felelősek. Éppúgy fáj, mint ahogy fáj, ha megszúrnak egy
tűvel. Egy agyi képalkotó eljárással (fMRI) végzett kutatás szerint
például azok az emberek, akiket elutasítottak, ugyanolyan reakciót
(rándulás) adtak, mint akinek egy pofont adtak - és az agy ugyanazon
régiói aktiválódtak közben. A lélek és a test, a fizikai és az érzelmi
fájdalom egyáltalán nem egymástól független és elszigetelt.
És
itt jutunk el oda, hogy megmagyarázzuk azt is, hogy miért jár olyan
gyakran együtt a magány és a függőség. Az olyan tudatmódosító szerek,
mint az alkohol vagy a heroin, esetleg az olyan agyzsibbasztó
tevékenységek, mint a videójáték vagy a sorozatnézés - ezek mind
fájdalomcsillapító hatással járnak. Legalábbis rövid távon. Ezért
fordulnak olyan sokan hozzájuk azok, akik a magány fájdalmától
szenvednek.
De vajon miért olyan könnyű ezekhez a hosszú távon
önpusztítóvá váló viselkedésekhez fordulni - és miért olyan nehéz a
nyilvánvaló egészséges alternatívát megtalálni: a biztonságos kötődést, a
tartalmas emberi kapcsolatokat? Nos, az abszurd és paradox helyzet az,
hogy senki sem képes nehezebben kapcsolódni, mint akinek legnagyobb
szüksége van rá: a magányos ember.
Tudományos vizsgálatok
igazolták ugyanis azt is, hogy a magányos emberek jóval gyakrabban és
nagyobb stresszt tapasztalnak meg. És még hétköznapi helyzetekre is
reagálhatnak úgy, hogy az agyuk küzdj-vagy-menekülj üzemmódba kapcsol.
Ami, paradox módon, tovább mélyíti az egyén magányát és
elszigeteltségét: neurológiai vizsgálatok szerint a magányos emberek
agya kétszer gyorsabban talál fenyegetőnek egy szociális helyzetet.
A magány még több magányt termel. Persze
mi emberek különbözünk abban, hogy mennyire vagyunk magányosak, és
mennyire vagyunk képesek elviselni az elszigeteltséget. Vajon a
magányosságért mennyiben felelősek a gének, és mennyiben a külső
körülmények? John Cacioppo, a magányosság egyik legismertebb kutatója
szerint a géneknek van némi szerepe. Ugyanakkor "nem a magányosság az,
ami öröklődik, hanem az elszigetelődés fájdalmassága," jelentette ki.
A
magány több, mint egyedüllét: egyedül is érezhetjük magunkat
tökéletesen kapcsolódva más emberekhez, és emberek között is érezhetjük
magunkat reménytelenül elszigeteltnek. Hasonló következtetésre
juthatunk, ha a függőség genetikai hátterét nézzük. Egyetértek Máté
Gáborral, aki szerint nem a függőség az, ami öröklődik: hanem egyfajta
érzékenység. Ami a megfelelő körülmények között kiszolgáltatottabbá tesz
bennünket bizonyos traumatikus élményekre.
Az is az élet egy
nagy paradoxona, hogy végső soron a magány is az emberi kapcsolatban
gyökerezik: illetve az emberi kapcsolatban szerzett sérülésben.Az
emberi kapcsolódás ugyanis az élet forrása - és egyben hatalmas
fenyegetés is. Hiszen ha egyszer igazán feltárulkoztunk valaki előtt, és
sérülékenynek mutatkoztunk - de úgy éreztük, hogy az illető visszaélt a
bizalmunkkal, az borzasztó és tartós sebeket tud ejteni. És hol máshol ejthetne nagyobb sebeket, mint éppen a szülő-gyermek kapcsolatban,
amikor az ember a legkiszolgáltatottabb?
Ezért vannak sokan
azok, akik egész életükben képtelenek igazán elmélyült, biztonságos
kötődésre másokkal. És sajnos, amennyiben nem dolgozzák fel ezeket a
sérüléseket, arra vannak ítéltetve, hogy folyamatosan újraéljék a
őseredeti elutasítást és csalódást: a bennük élő belső gyermek
bizalmatlansága és a gyanakvása tönkreteszi minden emberi kapcsolatukat.
Szinte ők maguk siettetik az elkerülhetetlennek hitt végzetet, amiben
újra eljátszhatják az elhagyott, elárult áldozat szerepét. Esetleg ideje
korán lelépnek, mert rettegnek attól, hogy elköteleződjenek - és újra
érzelmileg kiszolgáltatottá váljanak. Így további sérüléseket fognak
osztogatni másoknak.
A szeretet bizalom nélkül még nem szeretet -
írja Thich Nhat Hahn. Szeretni anélkül, hogy tudnánk, hogy kell
szeretni, sérülést okoz. Ahhoz, hogy megtanulj szeretni, először meg
kell tanulnod bízni. Főleg magadban. És ehhez pedig meg kell ismerned
magad.